Servis vozidla pred zimou

Servis vozidla pred zimou

Posmievajú sa vám susedia, lebo pred zimou investujete do špeciálnych zmesí do ostrekovačov, syntetickej ochrany karosérie a aditív do paliva? Nechajte ich. Kým vy miniete pár eur na prevenciu, oni budú platiť za drahé opravy, ktorým mohli predísť.

 

Základná kontrola vozidla pred zimou je rovnaká ako pri každej bežnej údržbe. Kontrola motora, brzdového systému, geometrie a tlmičov je samozrejmosťou. Pozornosť však treba venovať správnemu nastaveniu svetiel, keďže dobrá viditeľnosť trvá v zime iba pár hodín denne. Stretávacie svetlá by mali dostatočne intenzívne nasvietiť vzdialenosť minimálne 35 metrov pred autom. Svietiť majú s približne 1,5 % klesaním lúča reflektorov. Vyskúšať to môžete tak, že na vzdialenosti 10 metrov od steny by mal svetelný oboch reflektorov klesnúť o 15 centimetrov.

 

Ako chrániť auto pred poškodením posypmi?

Zimy bývajú voči autám kruté a nič im neodpustia. Malá hrdza o veľkosti mince môže do jari vplyvom solí obsiahnutých v posypových materiáloch cestárov narásť do veľkosti bankovky. A táto paralela platí aj o nákladoch. Kým na jeseň za ošetrenie malých poškodení zaplatíte pár eur, na jar môže výmena skorodovaných častí stáť mnohonásobne viac.

 

Najviac vystavený vplyvom agresívnych solí a štrku je podvozok. Na ten odporúčame naniesť ochranný lak. Na ošetrenie karosérie použite vosk, nanoochranu, alebo syntetický vosk. Nič nepokazíte, ak ochranný vosk aplikujete v dvoch vrstvách. Pre ochranu karosérie tak urobíte maximum.

 

 

Pre bezpečnú jazdu je nevyhnutný dokonalý výhľad

Ak jediným úkonom, ktorý pred zimou urobíte, je výmena vody v ostrekovačoch, máme radu aj pre vás. Ani tu sa neoplatí šetriť. Najlacnejšie zimné zmesy do ostrekovačov bývajú veľmi agresívne a na kapote spôsobujú vodný kameň, ktorý sa dá odstrániť iba strojovým leštením. Radšej do ostrekovačov nalejte pH-neutrálnu zmes, ktorá nepoškodí sklo, ani karosériu.

 

Zbytočným luxusom pre čelné sklo nie sú ani takzvané tekuté stierače. Po aplikácii voduodpudivej látky bude vodu a sneh zo skla okamžite odstraňovať nápor vetra. Nanotechnológie tiež zabránia vzniku hrubej vrstvy námrazy a na čistenie okien vám budú stačiť sekundy, nie minúty.

 

Vhodnou chémiou pomôžete motoru

Špeciálnou zložkou, ktorú netreba podceniť najmä v zimnom období, sú špeciálne aditíva do palivových systémov. Tie existujú pre naftové, benzínové aj LPG/CNG motory. Na čerpacích staniciach už dnes nájdeme aj rôzne prémiové druhy pohonných hmôt, ktoré aditíva už obsahujú. Áno však tankujete bežnú, naftu, pridaním aditíva znižite teplotu, pri ktorej nafta tuhne a zvyšite jej filtrovateľnosť. Motor a časti celého palivového systému budú potom fungovať spoľahlivo dlhšiu dobu. Benzín síce tuhne až pri - 45 °C, problémom však môžu byť molekuly vody, ktorá sa do nádrže môže dostať kondenzáciou. Atmosferická vlhkosť sa môže premeniť z plynného skupenstva na kvapalné a pri nízkej teplote môže vytvárať mikrokryštály ľadu, ktoré v prvým kilometroch jazdy poškodzujú motor. U motorov na plyn aditívum zaisťuje ochranu ventilov a zabraňuje ich poškodeniu.